Blog

s.lilla

A sportpszichológia titkai

Pszichológiai Szabadegyetemünk keretében a pszichológia egyik fontos ágával ismerkedhetünk meg: a sportpszichológiával!

A sportpszichológia a szabadidő és a versenysportok területével egyaránt foglalkozik és egyre fontosabbá válik az életünkben! A sportolás vagy testedzés a fizikai - és mentális egészségünk megőrzésében óriási szerepet játszik, időskorban hozzásegít a memória és kognitív funkciók megőrzéséhez. Ráadásul még örömet és boldogságot is okoz!

Mi az oka mégis, hogy sokan nehezen vesszük rá magunkat, hogy elkezdjünk mozogni? Számos kifogást találunk, hogy kibújjunk a mozgás öröme alól: nem érek rá, túl sok a dolgom, rossz az idő, nincs társam, stb. stb.

              

Hogy működik ez a sportolóknál? Őket más fából faragták eleve? Vagy van valami titkuk, ami átsegíti őket a motiváció hiányán?

A sportpszichológia eredményei szerint ez utóbbiról van szó! A sportolásra való rászokás kulcsmozzanata a rutin, a szokás.  Nem is gondolnánk, hogy egy átlagember mindennapi viselkedésének akár 40 %-a is lehet szokás! 

Mivel a rutin szerepe a sportolás rendszeressé válásában igen nagy, ezért fontos megértenünk, hogy mi a kialakulásának a mechanizmusa. A szokás kialakulásakor egy kulcsingerhez társul valamilyen cselekvés. Pl: este álmos vagyok, megmosom a fogam. Ezen már nem gondolkodom, hanem csak cselekszem.  A szokás kialakulása után megszűnik az agyunk teljes kapacitással részt venni a döntési folyamatban. Azaz már gondolkodnom sem kell rajta, cselekszem!

A feladat tehát, hogy kulcsingert keressünk, ami kiváltja a cselekvést, a testedzést!

Például, ha kikészítem az edzőcuccot, akkor megyek edzeni, vagy ha hazaérek, átöltözöm egy futócuccba és már indulok is futni.

Jót tesz a szokások kialakításának az edzésnapló vagy naptár vezetése. Ha be van írva időpontra, akkor menni kell! 30 nap talán már elég is a szokás kialakításához. Ilyenkor már automatikussá válik a cselekvés, nincs döntés, csak cselekvés. Ez az! :)

Fontos még, hogy jutalmazzuk meg magunkat! Kinek mi okoz örömet: egy új edzőcucc vagy valami finom üdítő, ami sportoláshoz vagy utána jár nekünk.

Az élsportolóknál megfigyelhetünk kis titkos, kevésbé titkos rituálékat, melyek szerepe ehhez hasonló. Olyan kulcsingerekké válnak a furcsa egyéni szokások, repetitív mozgások, melyek hozzásegítik a sportolót a ráhangolódáshoz, összpontosításhoz,végső soron  a jobb teljesítményhez.

Vannak persze olyan szokások is, melyek hátráltatnak minket, akár élsportolók, akár egyszerű próbálkozók vagyunk. Ezekről és még számos titkos technikáról, a mentális tréningek kisebb-nagyobb trükkjeiről a 20 órás különleges tréning kapcsán ismerkedhetünk meg:

http://www.tanacsadokiskolaja.hu/tanfolyam/sportpszichologia-alapok

Azoknak is érdemes jelentkezni, akik  sportolnak, szeretnének többet mozogni vagy sportolókat segítenek bármilyen formában: családtagként, edzőként, pszichológusként , grafológusként.

Demeter Lilla grafológus, írásanalitikai szaktanácsadó

Bóna Krisztina sportpszichológus előadása alapján

Címkék 
sport
sportpszichológia
sportpszichológus
Klub
képzés